Abstract | Cilj: Analizirati ozljede na radu u brodogradilištu Brodosplit od 2013. do 2020. godine
Metode: Kao izvor podataka korišteni su podatci službe zaštite na radu brodogradilišta Brodosplit koji su klasificirani prema ESAW klasifikacijskom sustavu. Podatci su analizirani prema dobi radnika, mjesecu, danu u tjednu, radnom mjestu, mjestu rada, prirodi ozljede, ozlijeđenom dijelu tijela, načinu nastanka te izvoru ozljede na radu.
Rezultati: U promatranom razdoblju dogodilo se 395 ozljeda na radu, što u odnosu na broj zaposlenih radnika iznosi 2,25 %. Međutim, nijedna ozljeda nije imala smrtnu posljedicu. Najveći stopa ozljeda na radu bio je 2013. godine 2,89 % , a najmanji broje ozljeda prema broju zaposlenih je bio 2017. godine 1,83 %. Prema mjesecima u godini najviše ozljeda je zabilježeno za vrijeme visokih temperatura (35,8 %) te za vrijeme niskih temperatura (31,2 %) i to najčešće u radnika na radnim mjestima koja zahtijevaju rad s ručnim alatima (brodomonter - 17,2 %, zavarivač - 14,2 %, cjevar - 8,6 % ). Novogradnje (45,8 %) i predmontažne hale (20,0 %) bili su prostori u kojima se dogodio najveći broj ozljeda. Prema ESAW klasifikacijskom sustavu najviše ozljeda je bilo ozljeda koje nisu dostupne u klasifikaciji, ali među dostupnim podatcima prevladavale su ostale vrste rana i površinske ozljede s udjelom od 13,2 %. Najčešće ozlijeđeni dijelovi tijela bili dijelovi gornjih ekstremiteta (ruke, šaka, prsti), s udjelom od 37,5 %. Najčešći način nastanka ozljede je bila posljedica pada radnika (34 %), a kao izvor se ističu sredstva opreme (27,7 %) te ručni alat (12,6 %) i skele (11 %).
Zaključak: Rezultati upućuju na to kako se najveći broj ozljeda događa na novim projektima te da su najčešći ozlijeđeni dijelovi tijela gornji ekstremiteti. Pad radnika ili sudar radnika s predmetom najčešći su načini ozljeđivanja te je potrebno da se svakom novom projektu pristupiti na primjeran način i da organizirati rad kako bi se smanjili rizici nastanka ozljede. Iako je istraživanje provedeno u jednom brodogradilištu, uzevši broj ove vrste istraživanja i duljinu razmatranog razdoblja, podatci bi mogli poslužiti pri unaprjeđivanju sustava zaštite na radu u brodograđevnoj industriji. |
Abstract (english) | Aim: To examine work-related injuries in Brodosplit from 2013 to 2020.
Methods: We used data from the Brodosplit Shipyard H&S department, which were classified according to the ESAW classification system. Data was analyzed considering the worker’s age, month and day, workplace, nature of injury, injured part of the body, method of occurrence, and source of injury at work.
Results: A total of 395 work-related injuries, i.e., 2.25% rate considering the number of employees, occurred in the shipyard. The highest number of injuries was 2.89% in 2013, while the lowest rate according to the number of employees was 1.83% in 2017. According to the months, the highest number of injuries was recorded during high (35.8%) and low-temperature seasons (31.2%). The injuries were most common in workers in workplaces that require work with hand tools (ship fitter - 17.2%, welder – 14.2%, pipefitter – 8.6%). New buildings (45.8%) and areas in front of assembly halls (20.0%) were places where the highest number of injuries occurred. According to the ESAW classification system, most injuries were not available in the classification, but among the available data, other types of wounds and superficial injuries prevailed, with a share of 13.2%. The part of the body most often injured were parts of the upper extremities (arms, hands, fingers), with a share of 37.5%. The most common cause of injury was the result of a worker's fall, 34 %, while equipment (27.7%), hand tools (12.6%), and scaffolding (11 %) were the main sources of injuries.
Conclusion: The study findings indicate that the greatest number of injuries occurred on new projects and that the most frequently injured body parts were the upper extremities. A fall of a worker or a collision of a worker with an object were the most common ways of injury, suggesting that it is necessary to approach every new project in an exemplary manner and to organize the work to reduce the risks of injury. Although the study was conducted in one shipyard, considering the number of previous studies and the length of the considered period, the results could be used to improve the occupational safety system in the shipbuilding industry. |