Sažetak | U ovom radu obrađena je tematika “Pravne posljedice namještenih prometnih nesreća u Republici Hrvatskoj”, te su pri tom definirani pojmovi kao što su događaji prometnih nesreća, prometni delikt, namještanje odnosno “fingiranje” prometnih nesreća, osiguranja, osiguravajuća društava i naknade štete. Uz to se posebna pažnja daje zakonskoj regulativi koja se primjenjuje pri ovoj tematici, te se uz to definiraju i postupci koji slijede pri slučajevima prometnih nesreća. Zbog velikog broja takvih događaja koji za posljedicu gotovo uvijek imaju materijalnu štetu, a ponekad i ozlijede te smrtne ishode, za društvo je od velikog interesa da se smanji njihov broj, te samim time i njihove posljedice. Iako se prometna nesreća smatra kao neželjena i nesretna okolnost, određeni sudionici u njoj vide priliku za zaradu. Pritom se ne misli na osiguravajuća društva koja obavljaju usluge osiguranja od nesretnih slučajeva, već na sudionike koji u tim događajima (djelomično ili u cijelosti) izmjenjuju činjenice u svrhu prikrivanja odgovornosti ili povećanja naknade štete. Prijevare osiguranja postoje otkada i samo osiguranje, a prijevare autoosiguranja su najbrojnija vrsta prijevara osiguranja na svijetu. Radi stjecanja većeg uvida u problematiku prijevara osiguranja pri namještanju prometnih nesreća, obradit će se razni načini prijevare osiguravajućih društava, te analizirati i usporediti prikupljeni podatci o broju prometnih nesreća u Republici Hrvatskoj u period od 2011. godine do 2022. godine. Pri tom će se podatci Hrvatskog ureda za osiguranja usporediti s brojem prijavljenih kaznenih djela prijevare i zlouporabe osiguranja. Cilj ovog rada je kroz primjenu istraživačkih metoda (analize, dokazivanja, opovrgavanja i komparacije) uočiti razlike standardne prometne nesreće s namještenom, te utvrditi njene indikatore i vrste, kao i načine njihovog otkrivanja. U ovom radu također će se obraditi postupak prijavljivanja naknade štete osiguravajućim društvima koji su izravni oštećenici navedenog djela i koji kao takvi provode određene mjere njenog sprječavanja. Zaključno se u ovom radu utvrđuje kako su poduzete mjere od 2011. godine donijele do povećanja otklona prijavljenih šteta. Međutim, iako su navedene mjere rezultirale smanjenju prijava kaznenih djela prijevara, ne može se sa sigurnošću utvrditi da je u praksi stvarno i došlo do smanjenja namještanja prometnih nesreća. Stoga su u ovom radu vidljive i mjere koje bi se mogle poduzeti kako bi se broj namještenih prometnih nesreća smanjio, odnosno ranije i jednostavnije otkrio. |
Sažetak (engleski) | This paper deals with the subject of "Legal consequences of staged traffic accidents in Republic of Croatia", and terms such as traffic accident events, traffic tort, staging or "faking" traffic accidents, insurance, insurance companies and damages. Special attention is paid to the legislation that applies to this topic, as well as to the procedures that follow in cases of traffic accidents. Due to the large number of such events, which almost always result in material damage, and sometimes injuries and deaths, it is of great interest to society to reduce their number, and therefore their consequences. Although a traffic accident is considered an unwanted and unfortunate circumstance, certain participants see it as an opportunity to make money. This does not refer to insurance companies that perform insurance services against accidents, but rather to participants who in these events (partially or in full) change the facts for the purpose of concealing responsibility or increasing compensation for damages. Insurance fraud has been around as long as insurance itself, and auto insurance fraud is the most numerous type of insurance fraud in the world. In order to gain greater insight into the problem of insurance fraud when setting up traffic accidents, various ways of defrauding insurance companies will be processed, and the collected data on the number of traffic accidents in the Republic of Croatia in the period from 2011 to 2022 will be analyzed and compared. In doing so, data from the Croatian Insurance Office will be compared with the number of reported criminal offenses of insurance fraud and abuse. The aim of this paper is to identify the differences between a standard traffic accident and a staged one through the application of research methods (analysis, proof, refutation and comparison), and to determine its indicators and types, as well as ways of detecting them. This paper will also deal with the procedure for reporting damages to insurance companies that are the direct victims of the aforementioned act and as such implement certain measures to prevent it. In conclusion, this paper determines how the measures taken since 2011 have led to an increase in the removal of reported damages. However, although the mentioned measures resulted in a reduction in reports of criminal offenses of fraud, it cannot be determined with certainty that in practice there has actually been a reduction in the rigging of traffic accidents. Therefore, this paper also shows the measures that could be taken in order to reduce the number of staged traffic accidents, that is, to detect them earlier and more simply. |